Färden genom mangroven

Maryse Condés roman Färden genom mangroven fick mycket uppmärksamhet här i Sverige när den publicerades på svenska för ett par år sedan och författaren har kallats en tänkbar framtida nobelpristagare. Jag skaffade redan förra sommaren ett ex. men boken blev liggande i väntan på läsinspiration.

Färden genom mangroven är ett av alternativen för månadens resa genom Sydamerika och Västindien i Lyrans Jorden runt på 8 böcker utmaning. Det var alltså ett utmärkt tillfälle för mig att läsa den.

Färden genom mangroven handlar om en by på Guadaloup, Rivière de Sel. Till denna by kommer en mystisk främling, Francis Sacher, på flykt från sitt öde. En dag hittas han död med ansiktet nedåt i gyttjan och hela byn samlas till likvaka. Historien berättas genom tillbakablickar där olika personer minns hur de träffade Sacher och vilket inflytande han haft på deras liv.

Jag tyckte Färden genom mangroven var sådär. Den är bra berättad och personernas olika syn på Sacher ger ett mer nyanserat porträtt än om bara en person berättat. Samtidigt får man långt ifrån alla svar, mycket lämnas oberättat och oavslutat. Vi får i någon mening en ögonblicksbild av Rivière de Sel, men lär aldrig riktigt känna vare sig byn eller invånarna. Jag undrade flera gånger under genomläsningen om det här är den sorts bok vars storhet man inte uppskattar förrän vid andra genomläsningen eller om det hade varit bättre att läsa den på originalspråk (inte för att det var något fel på översättningen, den var utmärkt, men ibland går ändå något förlorat). Jag kanske läser om den någon gång för att se om den faktiskt vinner i längden, men jag rekommenderar den inte.

Lyran har skrivit en betydligt mer positiv recension.

2 svar

  1. Jag har försökt för andra gången (första gången var i ”min” bokcirkel) men jag lyckas inte ta mig igenom den. Tyvärr, då den egentligen verkar väldigt intressant.

  2. Hm, jag gillade verkligen den här boken, berättargreppet, miljön, hur den sakta nystades upp, för jag tyckte att jag fick ganska många svar.

Kommentera

