Jorden runt på 8 böcker – Sydamerika/Västindien

Sydamerika har jag aldrig varit i och inte läst så många böcker från heller när jag börjar räkna efter. På senare tid är det väl JMG LeClézios Skattsökaren som bl.a. utspelar sig i franska Västindien.

De böcker som Lyran föreslår för denna etapp är:

  • Gabriel García Márquez (Colombia) – Översten får inga brev
  • Roberto Bolaño (Chile) – Om natten i Chile
  • Maryse Condé (Guadaloupe) – Färden genom mangroven

Alla tre böckerna verkar läsvärda, men den enda jag har till hands är Färden genom mangroven, så det blir den jag börjar med. Om jag får tag på någon av den andra författarna under månaden kanske jag läser mer än en bok.

Om jag får tid över när jag läst utmaningsboken (böckerna?) har jag några andra böcker från regionen på lut, t.ex. en ungdomsbok skriven av Isabel Allende och Borges Fiktioner. Sen kan det tänkas att det ramlar iväg någon bokbeställning under månaden – och då ligger bl.a. Clarice Lispektor bra till.

Mer info om Latinamerikansk litteratur finns på Wikipedia.

Kommentera

