Sookie Stackhouse 4-6

Charlaine Harris har skrivit hittills nio böcker om Sookie Stackhouse. Jag har hittills läst de första sex och än så länge beställer jag nästa del allt eftersom jag blir läser dem.  Det är Sookies personlighet och humoristiska berättarstil som lockar mig och får mig att fortsätta läsa. Läsaren varnas att det blir mer sex för varje del och det är helt klart vuxenböcker.

Dead to the World (4) Om du var ute och körde bil sent på kvällen och passerade en halvnaken man, skulle du knappast stanna och fråga om han vill ha lift. Sookie Stackhouse är inte som andra, så när detta händer henne stannar hon och resultatet är att hon blir barnvakt åt vampyr med minnesförlust och blir indragen i ett krig mellan vampyer, varulvar och häxor. Samtidigt oroar hon sig för sin bror Jason som försvunnit…

Dead as a doornail (5) Jason har återfunnits och fått en ny familj som Var-panter. Som nybliven formskiftare är han i fara när någon börjar skjuta formskiftare och siktar in sig på Sookies vänner och bekanta. För att göra stressen komplett för Sookie så står hennes vänner bland varulvarna inför ett maktskifte och Sookie tvingas ofrivilligt välja sida.

Definitely dead (6) Sookies kusin har blivit dödad och Sookie åker till vampyrhuvudstaden New Orleans för att ta hand om hennes efterlämnade saker. Kusinen var älskarinna till vampyrdrottningen i Louisiana och Sookie hamnar mitt i högsta vampyrsociteten för ett tag. Drottningen av Louisiana har nyligen gift sig med kungen av Mississipi av enbart politiska skäl och stämningen i staden är väldigt spänd. Här har Harris lånat intrigen från De tre musketörerna, fast med vampyrer på båda sidor av konflikten. En spännande omdiktning!

4 svar

  1. Hej, Jag har har läst de två första böckerna väntar på att den tredje kommer ut på svenska. Jag undrar vad heter den nionde boken orginal titel? Har du någon aning om när de kommer ut på svenska?

    • Bästa stället att gå till för information om Sookie Stackhouse-böckerna är författarens hemsida http://www.charlaineharris.com . Bok 9 heter Dead and Gone och bok 10 (som kommer i maj 2010) heter Dead in the family. Hittills verkar det bara vara de tre första delarna som kommer på svenska.

  2. Hejsan. Har läst alla böcker, men en grej som förbryllar mig är bok nr6. Den handlar ju om hur hon åker o tar hand om det hennes kusin lämnat efter sig. Men hennes död nämns inte i någon tidigare bok. Känns som att det borde vara en bok innan som handlar om hennes död eller ngt…!? Är det jag som har missat något?

    • Jag blev också lite förvirrad över kusinens plötsliga uppdykande, men just hennes död blir ju ordentligt utredd senare i boken. Ibland verkar det hända saker mellan böckerna som man inte får reda på förrän längre fram.

Kommentera

