Tematrio: Språk och outläst

Jag verkar ha missat en massa tematrios under sommaren. Jag orkar inte gå tillbaka och fylla i alla jag missat, utan får försöka hänga med bättre i framtiden istället.

Tematrio Språk: Berätta om tre romaner/texter du tycker mycket om på grund av dess språkliga utformning.

temasprak

* Jag älskar Jane Austens romaner mycket på grund av hennes språk; ingen kan vara ironisk som hon. Framför allt Stolthet och fördom lever helt på språket, intrigmässigt är den lite banal.

* På senaste tiden har jag haft väldigt roligt åt Charlene Harris vampyrromaner om servitrisen Sookie Stackhouse. Även här är språket en viktig del, fast här är det inte vackert utan slagkraftigt och med ett direkt tilltal, som om en nära vänninna berättade historien.

* Mer konventionellt vackert språk finns i J.M.G Le Clézios böcker. I Skattsökaren består nästan hela historien av vackra beskrivningar av vädret och naturen, med stormar som verktyg och symbol för förändring i huvudpersonens liv.

Tematrio Outläst: Berätta om tre böcker du lämnat outlästa och fundera lite kring varför du inte läste ut dem.

Jag läser nästan alltid ut böcker, men ibland kan det ta väldigt lång tid.😀 Det är inte så många böcker jag helt sorterat bort som utläsbara.temautom[1]

* Den förfördas hemlignet av Gioconda Belli. Det lät så lovande om en ung flicka som lever sig in i  och berättar om drottning Juanas ”den vansinniga” (1479-1555) liv. Sen visar det sig att hon berättar historien under inflytande av en medelålders man som förför henne och förleder henne så till den milda grad att jag får lite pedofilvibbar av det hela. Juana kanske inte var vansinnig, men definitivt så blåst att hon tror att hon kan få fördelar genom att uppträda vansinnigt istället för som en drottning. Jag tröttnade efter 2/3 och bläddrade fram och läste slutet.

* Napoleon av Herman Lindqvist. Den här boken var iofs spännande, men det var ett lån i Bokia biblioteket så när den började gå trögt att läsa bytte jag den för att hinna läsa så många böcker som möjligt innan medlemskapet gick ut. Jag hade gärna gjort ett nytt försök om jag skulle råka trilla över den igen.

* Middlemarch av George Eliot. Tjock bok, tunna sidor, myller av personer, … Jag tror jag hållit på att läsa den i 10 år, och det var nog nästan så länge sedan jag läst något i den. Nu finns den med i Klassiska Kvinnor utmaningen, så den ska få en chans till innan jag ger upp den helt. Jag misstänker att den kommer fungare bättre nu.

Kommentera

