Recension: Caves of steel

Titel: Caves of steel (Stålgrottorna)

Författare: Isaac Asimov

Handling: Det här är en science fiction-deckare som utspelar sig i en framtid när jordens befolkning grävt ner sina städer under jorden. Jorden ovansida är helt enkelt för farlig att vistas på, även om den fortfarande används för jordbruk. Människan har koloniserat andra planeret i solsystemet och även planeter runt andra stjärnor och det finns en hel del konflikter mellan jordbor och rymdmänniskor. En av konfliketerna gäller användandet av människoliknande robotar, androider. På jorden används robotar för högt kvalificerat arbete, vilket gör många människor arbetslösa och av den anledningen är motståndet mot robotar starkt. Rymdmänniskorna, som bor på underbefolkade planeter där robotar är nödvändiga för att lösa arbetskraftbristen, har däremot en positiv syn på robotar. Nu har det inträffat ett mord på rymdmänniskornas bas på jorden och polisen Elijah Baley får i uppdrag att utreda mordet tillsammans med en representant för rymdmänniskorna, R.Daneel – en perfekt människoliknanade robot! Baley tvingas ifrågasätta alla sina fördomar om robotar, rymdmänniskor och jordbor för att kunna samarbeta med Robot Daneel.

Varför läste jag boken nu: Asimov har sedan tonåren varit en av mina favoritförfattare, även om det numera är sällan jag läser något av honom. Caves of steel har länge legat på min lista över böcker jag vill läsa om och när jag nu hittade den i en bokhandel passade jag på.

Min åsikt:  Bra science fiction sätter fokus på samhällsproblem och provar nya lösningar på ett sätt som vanliga romaner aldrig kan göra. Asimov har byggt upp ett helt samhälle med trovärdiga problem och samhällsstrukturer. Teknikutvecklingen har i verkligheten tagit en helt annan riktning än i boken, vi har t.ex. oändligt mycket kraftfullare datoren än Baley har tillgång till, samtidigt som robotutvecklingen på riktigt mest fokuserat på industrirobotar och maskiner, något som gör att vi sannorligt aldrig kommer få en sådan framtid. Det är ändå spännande att läsa om Elijah Baleys värld, eftersom de problem den brottas med, överbefolkning, arbetslöshet, hotet av effektivare teknik som ersätter människor, mm, är problem som även finns i vår värld.

Mordgåtan är bra konstruerad och helt unik, mycket på grund av de speciella förutsättningarna i Baleys värld. Om man är totalt ointresserad av andra kulturer och främmande teknik kommer man förmodligen inte uppskatta den här boken eftersom huvudfokus ligger på beskrivningen av Baleys värld, inte på mordgåtan. I mitt tycker är detta en mycket bra kombination av deckare och science fiction.

2 svar

  1. […] av Qui Xiaolong. Till Lilla Os deckarutmaning. Påminner märkligt nog en hel del om Isaac Asimovs Stålgrottorna, både den stillsamme polishjälten och den totalitära staten. Jag har läst den förut och tycker […]

  2. […] av Qui Xiaolong. Till Lilla Os deckarutmaning. Påminner märkligt nog en hel del om Isaac Asimovs Stålgrottorna, både den stillsamme polishjälten och den totalitära staten. Jag har läst den förut och tycker […]

Kommentera

