Halvårsrapport

En snabb halvårsrapport innan jag lägger in julis böcker i mitt excel-ark och uppdaterar alla siffror:

  • Böcker lästa: 82 stycken (vuxenböcker och kapitelböcker för barn/ungdom inräknat, jag räknar inte bilderböcker och böcker för nybörjarläsare, dvs väldigt kort kapitelböcker)
  • Kön : 50% skrivna av män, 50% skrivna av kvinnor!
  • Kategorier:

katergorier090801 

  • Länder: Majoriteten av böckerna jag läst kommer från USA, Storbritannien eller Sverige. Jag har totalt läst böcker från 20 olika länder, många av dem representerade av bara 1 bok.
  • Språk: 68 böcker lästa på svenska, 13 på engelska och en bok på tyska!

5 svar

  1. Wow vilken snygg sammanställning. Kul att se din statistik!

  2. Jag säger precis som den föregående ”kommentatorn”, wow vilken sammanställning! Hur får man till en sån? (Om du nu vill avslöja dina hemligheter)🙂

    / Annika

  3. Tack för berömmet! Jag har ett excelark där jag matar in vilka böcker jag läser och lite annan info (typ författarens kön och hemland) och sen är det bara att läsa av! Även grafen är gjord i Excel.

  4. Hej!

    Intressant blogg, jag har hoppat runt massor och läst!

    Det var kul att läsa din statistik också. Och intressant vad du räknar och inte. Jag har problem med just det… För t.ex. angående barnböcker, när blir en kapitelbok ”för kort” för att räknas? Vissa barnböcker är ju lika långa som vuxenböcker… men har bilder och allt möjligt i sig, även kapitelböckerna.

    Tecknade romaner, graphic novels antar jag att du menar.🙂 Jag har nämligen färdigställt en egen lista över vad jag läst under det här året hittills. Ingen fin statistikrapport som den du gjort, men en lista… Och jag är osäker på om jag ska räkna t.ex. Terry Moores ”Strangers in Paradise”, som består av poesi, tecknat, stycken med vanlig prosa osv. Vore kul att veta hur du tänker kring böcker som räknas och inte.
    Skulle du t.ex. räkna in en pjäs i din statistik, som t.ex. ”Macbeth”?

    Som sagt, roligt att läsa din blogg! Och ursäkta för lite för lång kommentar!

    • Hej! Tack för din kommentar! Och ursäkta att jag varit så långsam med att besvara den.

      Jag räknar barnböcker som ger mig lite utmaning, dvs lätt-att-läsa-böcker som t.ex. LasseMajas Detektivbyrå som tar mig en halvtimme att läsa räknar jag inte. Fem-böcker räknas. Det blir samma med graphic novels, det får vara lite höjd för att jag ska räkna dem.

      Pjäser hamnar under drama och jag räknar bara hela böcker. Så Macbeth ensam blir en bok, Shakespears samlade verk blir en bok. Jag tänker att det jämnar ut sig i längden. Strangers in Paradise hade jag räknat, men vilken kategori den hamnat i vet jag inte – multikonstverk? Det är ju inte någon tävling, bara mitt sätt att hålla reda på vad jag läst, och försöka se till att det inte blir för ensidigt🙂

Kommentera

