Krim-alfabetet J, K och L

Jag har missat krimalfabetet i några veckor.  Paperbacklover har hunnit presenterara både J, K och L.

J

Författare: Mari Jungstedt. Jungstedt är en i mängden av svenska, kvinliga deckarförfattare som är aktiva idag. Jag vet inte om hennes böcker är så mycket bättre än de andras, men jag tycker de är bra tillräckligt för att ha läst alla  som kommit ut i pocket. Det är sympatiska polisdeckare som utspelar sig på Gotland.

Bok: Jonas Eckel av Karin Fossum. Den här boken tyckte jag mycket illa om, mest för att huvudpersonen var så genuint osympatisk. Men som vanligt med Karin Fossum är den mycket välskriven.

Vill läsa: Jag ska skydda dig från allt av Lauren Kelly (pseudonym för Joyce Carol Oates). Det är svårt att hitta deckare på J, men jag har inte läst något av Kelly och det gör mig nyfiken.

K

Författare: Lauri R King. Hon har skrivit ett antal riktigt bra deckare, bl.a. en serie om Mary Russell och Sherlock Holmes äventyr tillsammans.

Bok: Klockan K av Agatha Christie. Ett spännande triangeldrama mellan en man och hans nuvarande flickvän och tidigare hustru. Klockan K är den tid brottet ska begås.

Vill läsa: Kinaschack av Simon Lewis. En kinesisk polis hamnar på engelska landsbygden  på jakt efter sin försvunna dotter.

L

Författare: Maria Lang. En av Sveriges bästa kvinliga deckarförfattare.

Bok: Listig som en orm av Carter Dickson. En riktigt listigt konstruerad låsta rummet-historia.

Vill läsa: Lycka och ett par blåa skor av Alexander McCall Smith. Senaste delen i Damernas Detektivbyrå-serien som kommit ut i pocket. Ligger och väntar på mig i hyllan.

Ett svar

  1. Här var det mycket härlig läsinspiration. Maria Lang läste jag nån enstaka bok av när jag var yngre, min mamma och pappa gillade henne.

Kommentera

