Tematrio: Sommarläsning

temasommar[1]I Lyrans tematrio är det sommarläsning det handlar om denna veckan.

Berätta om tre böcker/författare ni gärna läser i hängmattan (eller varhelst ni föredrar) under sommaren!

Jag brukar inte planera min läsning efter årstiderna i någon större grad, utan jag läser de böcker som lockar mest. Det är en väldigt speciell känsla att titta upp från en bok ut genom fönstret och förvänta mig bokens snöstorm istället för härligt sommarväder!

  1. Till i sommar har jag planerat att läsa böcker med sommar i titeln, t.ex. Tove Janssons Sommarboken. Det passar bra tycker jag.
  2. Deckare tycker jag man kan läsa året runt, men de passar extra bra att stoppa ner i strandväskan. Eventuella kalla kårar p.g.a. ämnet blir bara skönt en stekhet sommardag! I sommar fortsätter jag läsa Arne Dahls serie om A-gruppen; nästa del för mig är De största vatten. Sen följer jag upp det med lite Jo Nesbö (Kackerlackorna) och Elisabeth George (När ingen ser, Innan döden kom). 
  3. Gammaldags flickböcker och pojkböcker är något annat som verkligen är sommar för mig. När jag var barn brukade jag tillbringa åtminstone en vecka av sommarlovet på släktgården och läsa min mamma och hennes systrars gamla böcker – Onkel Toms stuga, hästböcker, sagosamlingar – en del böcker läste jag om varje år.  Lämlig omläsning för i sommar kan vara Francis H. Burnetts fina böcker Den hemliga trädgården och En liten prinsessa.

Ett svar

  1. Vad lustigt, även jag har hunnit till just Det största vatten av Dahl och Kackerlackorna av Nesbø. Ska försöka hinna med dom i sommar🙂 George-böckerna har jag läst, de var himla bra, men lite annorlunda jämfört med tidigare Lynley/Havers-deckare.

Kommentera

