The Snow Queen av Mercedes Lackey

snow queenMercedes Lackey är en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har en massa av hennes böcker och läser gärna om de jag har. Det är romanstisk fantasy när den är som bäst, med kärlek, magi och prövningar. Hon är mest känd för sin serie böcker om fantasy-landet Valdemar, men de jag läst från den serien fångade mig inte. De första böckerna av Lackey jag läste utspelade sig här på jorden, fast i en alternativ verklighet där magi finns på riktigt och alver och andra sagovarelser inte bara existerar utan kan vara ett hot eller vänner. Hon har även skrivit andra serier som utspelar sig i andra medeltidsinspirerade världar. 

The Snow Queen utspelar sig i de femhundra kungarikena, där Traditionens makt är stark. Traditionen är en sorts magisk naturkraft som försöker få allas liv att passa in på någon saga. Denna boken är baserad på ryska och samiska sagor, bl.a. sagan om Snödrottningen som rövar bort unga män och förvandlar deras hjärtan till is så att de inte längre bryr sig om sin familj.

Jag har älskat de tidigare delarna i serien om the Five Hundred Kingdoms, och därför blev jag till en början lite besviken på den här boken. Jag tyckte inte historien tog fart förrän efter ca halva boken, när Snödrottningen blir en aktiv deltagare i sagan istället för den som iaktar från håll. Trots detta älskade jag sista delen av boken, när romantiken, spänningen och magin står på topp.

Den som aldrig läst något av Mercedes Lackey rekommenderar jag att börja med första delen i serien (The Fairy Godmother). De senare delarna är fristående, men man behöver den bakgrund och introduktion som ges i första boken för att helt förstå hur den världen fungerar. Dessutom är The Fairy Godmother en riktigt bra historia i sig själv, om flickan som borde varit Askungen, men istället blev en magisk gudmor med rätt att se till att alla sagor får ett lyckligt slut.

Ett svar

  1. […] Truman Capote Änglarösten av Arnaldur Indridason Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith The Snow Queen av Mercedes Lackey Hjärtdjur av Herta […]

Kommentera

