Krim-alfabetet: D

Nu har vi kommit till bokstaven D i Paperbacklovers Krim-alfabet.

  • Bok: Här finns en del att välja på, böcker som börjar på ”Den” eller ”Det” kryllar det ju av. Jag väljer ”De kinesiska guldmorden” av Robert Van Gulik, en holländare som skriver kinesiska mordmysterier som utspelar sig för sisådär 1500 år sedan. Hjälten är Domare Dee och hans trogna medhjälpare. På den tiden var domaren även åklagare, brottsutredare och personligen ansvarig för att hitta brottsligen. Om fel person dömdes och detta uppdagades riskerade domaren att själv få lida samma straff som den oskyldige personen utsatts för, så det gällde att vara säker på sin sak! I enlighet med den kinesiska deckartraditionen tvingas Domare Dee alltid tre brott parallellt och i denna bok handlar det om både mord och mystiska försvinnanden.
  • Författare: I min hylla står Arne Dahl, Jeffery Deavers och Carter Dickson. Carter Dickson är pseudonym för John Dickson Carr, som haft med tidigare (mycket bra), Arne Dahl skrev Maria (Paperbacklover) själv om, så då blir det Deavers här då. Jeffery Deavers hörde jag först talas om i samband med att filmen ”The Bone Collector” skulle ha premiär, och det lät väldigt otäckt. Ett antal år senare råkar jag få tag på en av hans böcker och blir förtjust. Han skriver nog så otäckt och makabert, men samtidigt är det oerhört skickligt komponerade deckare, med många oväntade vändningar (ibland för många) och sympatiska hjältar. Helt enkelt mycket bra läsning!
  • Vill läsa: Danteklubben av Mathew Pearl. Saxat från Bokus: ”Boston 1865.
    En liten grupp litterära megastjärnor som kallar sig Danteklubben håller på att finslipa den första amerikanska översättningen av Den gudomliga komedin.
    Medan Danteklubbens medlemmar ägnar sig åt sin exklusiva verksamhet inträffar en serie grymma mord i Boston. Till sin fasa upptäcker de att mördaren har haft Den gudomliga komedin som förebild när han har tagit livet av sina offer han mördar på exakt det sätt som Dante beskriver i den del av översättningen som de just diskuterar
    .” Jag är lite osäker på om den är bra egentligen, men eftersom jag planerar en resa till Boston letar jag efter böcker som utspelar sig där. Dessutom är jag nyfiken på Dantes Gudomliga komedi (kommer snart i pocket!) 

5 svar

  1. Deavers glömde jag, han är också bra! Det blev dock Dahl på min lista. Lite svårt att komma på författare på D tyckte jag.

  2. Jag fuskar lite och går och kollar in min välsorterade bokhylla för varje bokstav. Där finns minst en författare för varje bokstav i alfabetet och oftast är det en deckarförfattare🙂

  3. Härligt med ytterligare tips på D!

  4. Danteklubben blev jag så besviken på och läste inte ens ut den. Här finns min recension om du vill läsa: http://www.algonet.se/~hassuss/2005-5.html#pe

Kommentera

