Tematrio Norge/Sverige

Veckans tematrio hos Lyran går över gränsen: ”Dagen efter syttende mai och två dagar efter den fantastiska segern i Eurovision är temavalet givet. Dessutom tycker jag att det är roligt att så många norska läsare hittat till min blogg och att jag därmed funnit så många fina norska bokbloggar.

Berätta om tre norska/svenska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare. För svenska deltagare gäller att berätta om norska böcker/författare och för norska deltagare gäller då så klart att berätta om svenska favoriter. För er som möjligen inte vet om ni är mest norska eller svenska är valet fritt.”

Jag har pinsamt dålig koll på norsk litteratur. Visst har jag läst lite grann:

1. Anne Holt. Presidentens val var ett litet guldkorn.
2. Jostein Gaardner. Filosofisagan Sofies värld är underbar.
3.Jo Nesbö. Han skriver riktigt bra och spännande deckare, som jag skrivit om på i andra inlägg.

Men det finns ju så mycket mer! Därför tänker jag lista norska romaner jag vill läsa också:

1. Sommaren är inte att lita på av Frode Grytten. Hypad av Bokhora förra sommaren, ligger som ett dåligt samvete i min bokhylla. Årets sommarläsning för mig kanske?

2. Ut och stjäla hästar av Per Petterson. En annan väldigt prisad bok som jag snart tänker läsa.

3. Berlinerpopplar av Anne B. Ragde. Märkligt nog har jag inte läst denna oerhört populära bok. Ska snart åtgärdas!

2 svar

  1. Ååååh, Jostein Gaardner hade jag helt glömt bort. Vad bra att han kom upp på listan!

  2. Sophies värld hade jag också glömt. Tarjei Vesaas har jag fått tips om (av Bai), tror boken hette Isslottet.

Kommentera

