Krim-alfabetet C

I Paperbacklovers krim-alfabet har vi nu kommit till bokstaven C. Här finns det mycket att välja på för mig, framför allt när det gäller författare. C en av de bokstäver som tar mest hyllutrymme i bokhyllan, i hög grad på grund av alla deckare av Chesterton, Crofts, Childs, Carr, Cleeves, Connelly och Christie.

Bok: Captain Cut-throat av John Dickson Carr. Någon hugger ner officerare i Napoleons armé och hjälten tvingas försöka lösa mysteriet. Romantik, spioneri och ett omöjligt brott. Inte en av Carrs bästa, men ändå läsvärd.

Författare: Jag måste säga Agatha Christie; hon dominerar min hylla så totalt. I mitt tycke håller Christies böcker för många omläsningar och de representerar mysläsning för mig.

Vill läsa: The Moonstone av Wilkie Collins. Visserligen bara författaren på C, inte titeln, men det är en av de allra första deckarna och därför är jag nyfiken på att läsa den.

För en bok på C väljer jag Cat among pigeons av Agatha Christie, som jag visserligen läst många gånger förrut, men plötsligt blev väldigt sugen på att läsa om.

Ett svar

  1. Så du har läst en massa av John Dickson Carr alltså? Jag upptäckte honom bara häromveckan. Verkar lovande.

    Jag har precis fått hem Christies första bok om Poirot, En dos stryknin. Det ska bli spännande. Jag har ju knappt läst något alls av henne.

Kommentera

