Mitt namn är Röd av Orhan Pamuk

Orhan Pamuk fick Nobelpriset i Litteratur 2006 och var månadens Nobelpristagare i Litteraturas Nobelpristagarutmaning under april månad. Mitt namn är Röd är den första boken av honom som jag har läst.

Mitt namn är Röd utspelar sig i Istanbul 1591. En man återvänder till staden efter tolv års bortavaro för att söka upp sin ungdomskärlek och får i uppdrag att hitta den som mördst en miniatyrmålare. Berättelsen innehåller fascinerande beskrivningar av den bortglömda konsten att illuminera böcker, berättelser från dåtida illustrerade böcker, en kärlekshistoria och ond bråd död. Den känns inte som en deckare, även om mordet på Elegant Effendi är startpunkten för berättelsen så är varken offret eller gärningen i sig särskilt viktiga. Mordet är mest en förevändning för att få skildra livet i en målarverkstad på 1500-talet, bland mästare och lärlingar.

Den här historien utspelar sig i brytningstiden när det traditionellt osmanska sättet att måla utmanas av influenser från Venedig och det västerländska porträttmåleriet. Boken är full av ingående beskrivningar av fantastiskt vackra målningar och jag önskar medan jag läser att boken varit illustrerad med några av dem. Frågan om det går att kombinera personlig stil med traditionell perfektionism  och rädslan att häda genom att överträda förbudet mot realistiska avbildningar diskuteras utifrån många vinklar.

Pamuk använder percis som den förra boken jag läste (Spåren på bryggan) tekniken att byta talesperson mellan varje kapitel. Första kapitlet är det den mördade som för ordet, och i senare kapitel får vi träffa på inte bara de inblandade miniatyrmålarna utan Pamuk låter även teckningar och till och med färgen Röd få ordet. I början hade jag svårt att engagera mig i boken, kanske på grund av de eviga perspektivbytena eller kanske på grund av att personerna till en början är ganska ytligt tecknade, men när jag kommit halvvägs var jag fast. Boken är fascinerande men inte helt lätt att ta till sig.

3 svar

  1. Den påminner ju faktiskt lite om Snö av Pamuk, då en poet kommer till en by i Turkiet efter åtta års exil i Tyskland för att lefta efter orsaken till att många flickor har tagit sina liv. Han blir kär i en ungdomskärlek. Boken handlar inte så mycket om själmorden utan mer om islam och ateism.

    I Den svarta boken handlar det också om en försvunnen (mördad?) journalist och hans kompis letar efter honom. Samtidigt försvinner också hans fru.

    Något tema kanske?

  2. […] Mitt namn är Röd av Orhan Pamuk Fladdermusmannen av Jo Nesbø Sommardöden av Mons Kallentoft Ett halvt liv av V.S.Naipaul Spellmans arkiv av Lisa Lutz Katt bland duvor av Agatha Christie Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap av Mary Ann Shaffer Nattfåk av Johan Theorin Frukost på Tiffanys av Truman Capote Änglarösten av Arnaldur Indridason Damernas Detektivbyrå av Alexander McCall Smith The Snow Queen av Mercedes Lackey Hjärtdjur av Herta Müller […]

Kommentera

