Jorden runt – Östeuropa

Nu börjar resan jorden runt med Lyran som guide. I maj åker vi till Östeuropa tillsammans med Herta Müller, Franz Kafka och Alexandr Solzjenitsyn.  

Solzjenitsyns bok ”En dag i Ivan Denosovitjs liv” läste jag på högstadiet och gillade. Den är ganska kort men ändå innehållsrik; jag minns fortfarande bitar av den trots att det är närmare 20 år sedan jag läste den.

Kafkas ”Förvandlingen” har jag i min hylla, fast på tyska. Den får vänta tills jag tills jag övat upp min tyska tillräckligt för att klara av att läsa den på originalspråk.

Denna månad tänker jag alltså läsa Herta Müllers Hjärtdjur. Jag återkommer med recension när den är utläst .

Kommentera

