Krim-alfabetet:A

Bokbloggen PaperbackLover har hittat på en ny utmaning: en liten alfabetisk genomgång av kriminalromanernas värld. Denna veckan handlar det om bokstaven A. Det var inte helt enkelt märkte jag, just A verkar vara en ovanlig bokstav bland de deckare jag läser.

  • en kriminalroman jag läst: ABC-morden av Agatha Christie. Människor blir mördade på olika platser och på olika sätt, men de har ett gemensamt: deras initialer och första bokstaven i ortsnamnet är samma och morden sker i bokstavsordning. Både spännande  och klurig.
  • en krimförfattare jag gillar: Rennie Airths första roman Mörkrets flod läste jag för några veckor sedan och tyckte mycket om. Hans nästa bok står på vänt i bokhyllan.
  • en kriminalroman jag vill läsa : Analys av ett mord av Jed Rubenfeld verkar väldigt spännande. Boken utspelar sig i New York i början av 1900-talet. Kan Freuds metoder för psykoanalys användas för att lösa ett mord?

2 svar

  1. Jag minns att jag läste Mörkrets flod för länge sen och gillade den väldigt mycket, Jag vet att han har skrivit fler deckare, men jag har bara inte kommit mig för. Tack för att du uppmärksammade mig på honom igen.

  2. Mörkets flod är faktiskt en av de bättre deckare jag läst. Uppföljaren var också bra men inte lika vass minns jag.

    Analys av ett mord var riktigt bra den också…..du har en intressant läsning framför dig, jag skulle inte säga spännande men…..just det intressant.

    ha en trevlig valborgshelg…..

    H alias violen

Kommentera

