I djävulens sällskap av Peter Robinson

Det här är en traditionell engelsk deckare av bästa klass. Samma natt, fast på olika platser, mördas en förlamad rullstolsbuden kvinna och en ung tjej som är ute och festar. Robinsons radarpar Alan Banks och Annie Cabot är i denna boken separerade till olika polisdistrikt och de utreder varsitt fall. Utredningarna tar tid och för att få en del svar måste de titta långt tillbaka i tiden, för att hitta vad som förenar ”Djävulens vän” och en sedan 18 år död seriemördare.

Boken är en riktig bladvändare och det är svårt att sluta läsa. Det gick så långt att jag en sen kväll i min iver att få svaret faktiskt skummade den sista tredjedelen av boken (något jag normalt sett aldrig gör) bara för att kunna lägga den i från mig och gå och lägga mig! Det som gör boken så bra är att jag de följande dagarna läst ut boken i normalt tempo utan att tappa intresset trots att jag alltså visste slutet.

I djävulens sällskap är delvis en fortsättning på I onskans spår (5 böcker tidigare i serien), som jag inte har läst. Den går bra att läsa fristående, men som vanlig i polisserier blir polisernas privatliv något mindre förvirrande om man läser i ordning (vilket jag alltså inte gjort). Rekommenderas till alla som gillar bra deckare.

Ett svar

  1. […] I djävulens sällskap […]

Kommentera

