Agnes Grey av Anne Brontë

Agnes Grey är den andra boken i ”Ett hem utan böcker”s Klassiska Kvinnor-utmaning.

Agnes Grey är prästdotter och familjens baby. Varken hennes effektiva mamma eller hennes storasyster tror henne om att klara av något mer ansvarsfyllt än hennes studier, men Agnes är fast besluten att kunna bidra till familjens försörjning. Hon får plats som guvernant hos ett par välbeställda familjer, men även om de är rika på pengar är deras moral högst tvivelaktig. Agnes får det svårt med deras  bortskämda barn och bristen på en verklig vän. Hennes starka moral och hennes envisa önskan att kunna stå på egna ben är det enda som får henne att härda ut i exilen från sin familj. Så träffar hon en man som passar henne precis, men hur ska hon kunna hoppas att han upptäcker henne som bara är en obetydlig guvernant?

Det här var en klassiker i min smak! Den påminde mig om varför jag älskar Jane Austens böcker och andra samtida författare. Agnes Greys arbetsmoral är precis vad jag behöver när middagsdisken väntar fast jag hellre vill hålla på med bloggsurfning. Språket är vackert och lite sirligt, romantiken kysk, Agnes Greys höga moral blir ett naturligt inslag i berättelsen snarare än pekpinnar, hon är inte ensidigt god och överjordiskt snäll, utan man får ta del av hennes mindre fina känslor (avund, bitterhet, mm) också. Hennes arbetsgivare riktigt hemska och barnen är monster, men det är presenterat på ett sätt som gör att jag iallafall kan se dem som riktiga människor.  Historien utvecklas långsamt och jag njuter av varje sida. Extra spännande är att jag inte förrän i sista kapitlet vet om det är ska bli ett lyckligt slut eller inte…

Ett svar

Kommentera

