Tematrio: djur

temadjur1I Lyrans tematrio denna vecka handlar det om djur. Berätta om tre böcker där djur spelar en viktig roll!
1. I böckerna om Narnia spelar lejonet Aslan en viktig roll. ”Häxan och lejonet” handlar om hur de fyra barnen Pensieve räddar Narnia från den vita häxan och hur Aslan genom att offra sig bryter häxans makt.

2. Ett annat lejon är det fega Lejonet i Trollkarlen från Oz. Han följer med Dorothy till Smaragdstaden för att be om mod och trots att han hela tiden talar om hur feg han är så utför han många modiga handlingar.

3. Jag hade gärna räknat upp ett till lejon, bara för att göra ett lejon-tema, men då hade jag varit tvungen att utelämna en av mina favoritböcker – Den långa flykten! Här får vi följa en grupp kaniner på flykt efter att människor förstört deras gamla koloni. De tvingas utstå grymhet både från människor och andra kaniner innan de till slut kan hitta ett nytt hem. En av de saker jag älskar med den här boken är kaninernas mytologi och talesätt. ”Ett moln känner sig ensamt” är ett oerhört poetiskt sätt att förutspå oväder!

Ett svar

  1. Den långa flykten skulle jag verkligen vilja ha, måste leta lite på antikvariat🙂

Kommentera

