Gilgamesheposet

Gilgamesheposet handlar om kung Gilgamesh som levde för ungefär 4000 år sedan. Man tror att han var en riktig historisk person. Standardversionen av Gilgamesheposet skrevs ca 1250 f.kr. och den översättning jag läst är baserad på de ca 70 kopior i verierande skick man hittat. Vissa avsnitt har inte bevarats alls; inte konstigt om man tänker på att de skrevs med kilskrift på lertavlor som haft 3000 år på sig att gå i bitar. Eposet är förvånansvärt lättillgängligt och läsvärt för att vara världens äldsta skönlitterära verk.

Gilgamesheposet börjar med att beskriva Gilgamesh som en stor och vis kung, för att sedan gå tillbaka till hans vilda ungdom då alla tyckte han var jobbig. Han tävlade med de unga männen och slog dem i alla tävlingar; alla unga kvinnor var tvungna att tillbringa sin bröllopsnatt med Gilgamesh istället för brudgummen. Gudarna skapade då Enkidu, en ursprunglig vild man, till Gilgameshs jämlike och den som kan stå upp mot honom. Första gången de träffas kommer de i bråk, men blir snart bästa vänner och upplever ett antal äventyr tillsammans. Större delen av Gilgamesheposet  består av en skildring av deras två största äventyr tillsammans. Med i eposet är också berättelsen om den stora floden, som i Biblen kallas syndfloden. Gilgamesh är inte med där själv, men han träffar den odödlige Utnapishtim som berättar om den.

Jag blev väldigt positivt överraskad av Gilgamesheposet. Det var lättläst, spännande och personerna utvecklades under berättelsens gång. Vissa delar av historien saknas tyvärr och på en del ställen blev berättelsen väldigt fragmentarisk. Jag rekommenderar den till alla som är intresserade av forntida litteratur.

3 svar

  1. Hejsan. Just nu jobbar jag lite om Gilgamesh eposet. Jag sökte på google, och fick fram en hel del svar. ännu så har inte några frågår besvarats, eftersom du har läst den så tänkte jag om det skulle gå bra om jag ställde frågan till dig ??

    Jag har just nu läst klart gilgamesh med och som skoluppgift på gymnasiet har jag fått en fråga som jag ska besvara;
    1. vad hade/har den här berättelsen för betydelse både då och i nu tid. 2, finns det någon genre i den här texten ? jag hoppas att du kan svara. Maila gärna till mig; shorty__900@hotmail.com

    • Hej Anna,

      Jag är inte expert på Gilgamesheposet, tvärt om, jag läste boken bara för min egen skull. Det är fascinerande att tänka att den här texten har överlevt i 3500 år och kan koppla ihop dagens människor med de som levde då. Dessutom är det ju en spännande äventyrsberättelse!

      Jag rekommenderar dig att leta upp en riktig litteraturhistorisk genomgång av verkets betydelse, t.ex. i någon lärobok eller på Wikipedia. I min utgåva av boken (pocket från Natur och kultur) finns en lång genomgång av eposets ursprung, utveckling och litterära betydelse, som du kanske kan hitta på bibliotektet. Lycka till med din skoluppgift!

      / Paula

Kommentera

