Lyrans tematrio – Påskekrim

Denna vecka är det påsktema på Lyrans tematrio:

temadeckare1Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur.

Min smak för deckare är ganska gammaldags även om jag läser jättemycket moderna deckare. När jag tvingas välja mina tre favoriter är det alla deckare jag älskat sedan jag var i tonåren.

  1. John Dickson Carr skriver väldigt spännande historiska detektivromaner, t.ex. Bruden i Newgate. Romantiskt, spännande och väldigt charmigt. Han är den oslagbare mästaren på låsta-rummet-problem.
  2. Rabbi David Small heter hjälten i Harry Kemelmans detektivromaner. Han har en förmåga att hamna i mordutredningar (i första boken som misstänkt) och använder talmudisk logik för att lösa problemet. Kemelman medger att ett av hans syften med att skriva deckarna var att undervisa om den judiska tron, och han får den att verka mycket attraktiv när det är Rabbi Small som lägger ut texten. (Brasklapp: jag är inte judisk, så jag kan ju ha missförstått något :))
  3.  Sherlock Holmes är mästaren, även om logiken faktiskt brister i vissa fall (som t.ex. när han drar slutsatsen att en badare inte hunnit ner i vattnet för att hans handduk är torr; det visar sig senare att ”mördaren” är en brännmanet!). När allt som är omöjligt eliminerats måste det osannolika ha inträffat. Det här är motsatt resonemang jämfört med Hercule Poirot; Poirot hävdar att när det (psykologiskt) osannolika eliminerats måste det omöjliga ha inträffat, och bevisar därefter att det omöjliga inte alls är omöjligt. Båda är fantastiska problemlösare och får dela på sista platsen på den här listan.

Ett svar

  1. Idel olästa för min del. Skönt att man har lite kvar att upptäcka😉

Kommentera

