Bokustoppen April

Skönlitteratur – pocketböcker April 2009
Här är de svenska pocketböcker inom skönlitteratur som sålde bäst föregående månad:

  1. Luftslottet som sprängdes av Stieg Larsson
    Två svårt skadade personer tas in akut på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Den ena är Lisbeth Salander, som är efterlyst misstänkt för dubbelmord. Hon har en livshotande skottskada i huvudet och måste opereras omedelbart. Den andre personen heter Alexander Zalachenko, en äldre man som är allvarligt skadad sedan Salander huggit honom med en yxa. Den tredje och avslutande delen i Millenniumserien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade.
  2. Aldrig fucka upp av Jens Lapidus
    Thomas är snuten som tvingas gå till motattack mot hela systemet – Mahmud är blatten som vill diktera villkoren för sitt eget liv – Niklas är legosoldaten som startar sitt eget personliga krig mot samhället. Alla tre blir indragna i juggebossen Radovans gravitationsfält, den mörka delen av staden: Stockholm Noir. 
  3. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson
    Mikael Blomkvist, ekonomireporter, får ett ovanligt uppdrag – som visar sig vara en täckmantel för hans verkliga uppgift – att ta reda på vad som hänt Harriet Vanger, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Belönad av den Skandinaviska Kriminalsällskapet med Glasnyckeln, som 2005 års bästa nordiska kriminalroman.
  4. Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson
    I uppföljaren till Män som hatar kvinnor är det Lisbeth Salander som står i centrum. En rad dramatiska händelser får Lisbeths mörka förflutna att göra sig påmint och när hon dras in i en mördarjakt där hon själv är villebråd bestämmer hon sig för att göra upp med det förgångna en gång för alla.
  5. Revolutionary Road av Richard Yates
    Frank och April Wheeler har allt de kan önska sig. De har lämnat New York för idyllen Revolutionary Road i Connecticut. Frank har alla, inklusive han själv, trott något stort om, och April har varit hans perfekta hustru, vacker, snabb och elegant.
  6. Slumdog millionaire : vem vill bli miljardär? av Vikas Swarup
    Ram Mohammad Thomas har blivit arresterad efter att ha svarat rätt på tolv frågor i tv-programmet Vem vill bli miljardär? Han har blivit arresterad därför att en fattig föräldralös kille som aldrig har gått i skola eller läst en tidning omöjligt kan känna till namnet på solsystemets minsta planet eller huvudstaden i Papua Nya Guinea utan att ha fuskat.
  7. Åse av Denise Rudberg
    Åse har funnit sig tillrätta i Stockholm och inlett ett förhållande med Manfred. Så blir hon inbjuden till en jakthelg i Värmland med efterföljande smokingmiddag. Snart är hon del av ett umgänge fyllt av fester och människor mer än lovligt förmögna.
  8. Snömannen av Jo Nesbø
    Det är november och vintern har kommit till Oslo. En liten pojke tittar ut genom fönstret på en snögubbe som någon gjort i trädgården. Varför ser den så otäck ut och varför stirrar den upp på honom i stället för ut mot gatan? Nästa morgon är pojkens mamma borta och runt snögubbens hals sitter en halsduk…
  9. Spåren på bryggan av Lars Rambe
    En patient rymmer från Sundby mentalsjukhus under stor dramatik. För att undkomma sina förföljare springer han ut på Strängnäsfjärdens is och försvinner i snöstormen. När snön lagt sig morgonen efter hittar man en överfrusen vak.
  10. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist
    När det ofattbara kommer till Blackeberg är det först ingen som märker något. Det är senhöst 1981 och livet i förorten pågår som vanligt. Men när kroppen av en tonårig pojke, tömd på blod, hittas i närliggande Vällingby börjar rykten om ritualmord sprida sig, inte minst på löpsedlarna.

Många böcker jag inte läst (eller inte läst nyligen: Milleniumtriologin)  denna månaden. Slumdog Millionaire har jag redan hemma, fast med det gamla omslaget (Vem vill bli millionär?) och ser fram emot att läsa. Jag har fortfarande inte läst Lapidus första bok, så den får jag väl ta före uppföljaren. Men de ser spännande ut! Denise Rudberg har jag inte heller läst något av, undrar om man kan hoppa in mitt i serien? Spåren på bryggan har jag också tittat på innan, men väntat med eftersom jag har så många andra böcker på läslistan. Nu hamnade den plötsligt högt upp🙂

5 svar

  1. Hittade just din Bokus-utmaning via Bokbloggar.nu som tyvärr länkade till din gamla blogg. Jag inser att jag är några månader sen, men jag hänger gärna på. Ska snurra runt lite i din blogg och se vad jag missat!

  2. Har gått igenom Bokus listor och hittat 15 böcker jag inte läst. Några läser jag gärna omgående, andra som Björn Hellbergs Hedersmord och Liza Marklunds Livstid är jag tveksam till. Jag gillar deckare, men i lagoma doser!

    Hur många har du att läsa?
    Kul idé!

    • Jag hade läst 11 av 22 vid senaste räkningen, fast då räknar jag Milleniumtriologin som oläst eftersom jag planerar att läsa om den. Vissa böcker är mer snabblästa än andra och vissa hade jag nog inte läst alls om det inte var för den här utmaningen.

      Tack för kommentaren!

  3. Hej!
    Jag ser att du har samma funderingar som jag inför Rudbergs böcker. Jag visste inte först att det var en serie, men jag har läst att det egentligen är fristående böcker men där karaktärerna återkommer. Nog kan man läsa dom i o-ordning🙂

    Kul att du vill hänga på också Lilla O. Jag har i dagsläget totalt 10 olästa från bokustoppen.

    • Hej! Tack för kommentaren. Jag prövar väl att läsa Åse, så får jag se om den funkar fristående. Den kanske rent av är så bra att jag får lust att läsa de tidigare delarna?

Kommentera

