Tematrio Nobelpristagare

Lyran har börjat med tematrios och den första handlar om Nobelpristagare: Vilka är dina tre favoritböcker skrivna av författare som erhållit Nobelpriset?

  1. 1. Djungelboken av Rudyard Kipling älskade jag och läste många gånger i tonåren. Jag håller på och läser om den nu (i lagom takt) och tycker fortfarande att den är fantastisk i sin beskrivning av djur och natur. Han har även skrivet en massa andra böcker som är väldigt läsvärda.
  2. Nils Holgerssons underbara resa av Selma Lagerlöf. Geografi i njutbar form. Återigen en bok jag läste i tonåren som gjorde stort intryck.
  3. Skattsökaren av Jean-Marie Gustave Le Clézio. Den senaste Nobelpristagaren och den senaste boken av en Nobelpristagare jag läste. Förtjänar sin plats på listan delvis för att jag ville ha med åtminstone en bok jag läst nyligen och naturligtvis också för att jag tyckte mycket om den!

Ett svar

  1. Roligt att Le Clézio kom med på listan också. Jag har ännu inte läst ngt av honom.

Kommentera

