Månadens Nobelpristagare – Doris Lessing

Doris Lessing är den första Nobelpristagaren i Theresans Nobelpristagarutmaning (jan-mar) och månadens Nobelpristagare för mars i Litteraturas Nobelpristagareutmaning.

Doris Lessing blev utnämnd till Nobelpristagare hösten 2007, och följande vår (för ett år sedan alltså) läste jag hennes roman ”Gräset sjunger”. Den handlar om ett gift par som har en farm i södra Afrika, men som är ganska misslyckade både som gifta och med jordbruket. Grannarna skäms för dem och tycker att de är en skamfläck för den vita kolonin. En dag hittas frun i huset mördad av deras svarte tjänare, och boken handlar om bakgrunden till mordet.

Jag tyckte ”Gräset sjunger” var en helt ok bok, men var inte jätteimponerad. Framför allt tyckte jag att det var svårt att bli engagerad i huvudpersonerna; de känns tyvärr ganska ointressanta. Behållningen för mig var istället beskrivningen av Afrika och  den inskränkta, rasistiska vita kolonin. Det är en så främmande värld! Lessing lyckades fånga den klaustrofobiska känslan hos de som är fångade i ett liv de inte passar för, ungefär som Sommerset-Maugham gör (fast bättre) i sina noveller från kolonierna.

Till årets utmaningar har jag försökt läsa Den femte sanningen, men jag kommer inte in i den. Nu när jag läst ca 100 sidor ger jag upp för den här gången. Den femte sanningen fungerar helt enkelt inte för mig. Det är naturligtvis möjligt att det är formatet, boken jag har är en inbunden tegelsten, och det är inte helt omöjligt att jag prövar någon annan Lessing om jag hittar någon i pocket, men den här volymen ger jag upp.

Kommentera

