Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger

Den här boken hade jag hört både gott och dåligt om innan den blev utvald till aktuell bok i en bokcirkel jag är med i. Vissa sa att det var fantastisk, andra att de inte orkade läsa ut den. Jag var alltså rätt tveksam innan jag började läsa, men nu när jag läst ut den tvekar jag inte längre – den här boken är fantastisk!

Historien berättas omväxlande av Clair och Henry. Henry har en genetisk sjukdom som gör att han reser i tiden utan att kunna ta något med sig eller kunna kontrollera vart han kommer. Clair är hans livs kärlek, från det att de träffas när han är 28 år och hon är 22, fast hon har känt honom sedan hon var 6 år gammal och han 36 år. Det låter förvirrande, men boken struktur gör att det är ganska lätt att hänga med i svängarna.

Boken är huvudsakligen kronologiskt berättad, från deras första möte(n), så att vi ser historien från deras båda synvinklar och förstår helvetet att kunna se in i framtiden, eller åka tillbaka i tiden, utan att kunna ändra något – allting har ju redan hänt! Det är väldigt skickligt upplagt och ödesmättat och helt klart en av de bästa böcker jag läst i år. Jag kommer rekommendera den till alla jag känner.

Ett svar

  1. […] Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger […]

Kommentera

