Herding cats II

Jag hittade en roligt utmaning på nätet igen: Herding Cats II. Utmaningen är att lista 5 böcker man tycker mycket om och vill rekommendera andra att läsa. Sedan kan man läsa de andras listor och hitta nya favoriter. Jag tänker inte anmäla mig till utmaningen, men tyckte det kunde vara kul att göra min lista ändå.

  1. Bröderna Benzinis spektakulära cirkusshow av Sara Gruen
    • En mycket gammal man berättar om sin ungdom på en cirkus under den amerikanska depressionen. Han möter både grymhet och den stora kärleken.
  2. Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger
    • Henrys och Clares kärlekshistoria börjar när hon är 6 år och han är 36 och de gifter sig när Clare är 22 år och Henry 30. Deras kärlek trotsar både tid och rum.
  3. Mistborn: The Final Empire av Brandon Sanderson
    • Tänk om hjälten som är förutspådd att rädda världen misslyckas? Första boken i en fantasyserie med en ny vinkling på den gamla intrigen.
  4. Norwegian wood av Haruki Murakami
    • Japansk kärlekshistoria med problem. Murakamis mest lättillgängliga verk om inte annat så pga att det är den kortaste. 
  5. Biten av Kelly Armstrong
    • Elena är en varulv som brutit all kontakt med sin flock och försöker leva ett normalt liv, tills flocken får problem och kräver hennes hjälp. Twilight för vuxna.

Ingen deckare; det är inte många av deckarna jag läst senaste åren som hamnar på min lista över omistliga verk. De är förströelse för stunden, men ganska utbytbara. Riktigt bra deckare är de jag läste som tonåring: John Dickson Carr (Bruden i Newgate),  Harry Kemelman (böckerna om Rabbi Small), Agatha Christie, G K Chesterton (Fader Brown historierna), mm. Samtidigt är det en genre som jag tycker mycket om, så det kanske inte gör så mycket att jag inte hittat någon riktigt fantastisk bok i genren på länge – det finns så många som är bra utan att vara fantastiska att jag är nöjd ändå!

Kommentera

