Varför jag köper böcker

Jag hittade en intressant blogg-diskution hos A striped Armchair angående varför man väljer att köpa eller inte köpa de böcker man läser.

De senaste åren har jag nästan enbart läst böcker jag äger. Varför? Därför att det är det enda jag har enkel tillgång till. Visst finns det bibliotek i grannbyn, men det är enbart öppet på vardagar. Jag skulle kunna åka förbi på hemvägen, men då har jag bråttom hem för att träffa barnen och laga mat till familjen. Som kontrast finns böckerna i mina egna hyllor alltid där och bokus.com och adlibris.se är alltid öppet,  pocketböcker kostar nästan ingenting och det går att välja mellan all världens böcker (som finns i tryck). Nackdelarna är att det krävs en hel del hyllutrymme …

Kommentera

