Livstid av Liza Marklund

En kändispolis hittas mördad i sin säng och i badrummet sitter hans fru, även hon polis, svårt chockad och dränkt i blod. Eftersom polisen varit notoriskt otrogen och det inte finns några spår efter någon annan människa i lägenheten faller alla misstankar helt naturligt på frun. Annika Bengtzon börja rota i den mördades förflutna för att försöka punktera bilden av honom som helyllepolis och hittar (som vanligt) mer än hon egentligen kan klara av.

Det här är Liza Marklunds första försök till polisdeckare. Historien är stramare och mer sammanhållen än tidigare delar i serien, men den är också (kanske därför) tunnare och mindre trovärdig. Det är dock inget som stör vid läsningen; det är efteråt jag reflekterar över att t.ex. motivet till mordet och en del andra handlingar inte utvecklas ordentligt.

Liza Marklund har i kontroversen över boken ”Gömda” berättat att den boken ingått i ett uttalat politiskt projekt. Det känns som om detta även gäller deckarna.  I varje del i serien fokuserar Marklund på en företelse i samhället, från kvinnomisshandel till korruption i valet av Nobelpristagare. I ”Livstid” är det, inte helt oväntat, livstidsstraffet som står i fokus, tillsammans med ohederliga poliser. Just kopplingen polis/gangster känns ganska trött numera när det finns så många andra böcker på det temat.

Av det jag skrivit ovan skulle man kunna tro att jag inte gillade boken, men jag tyckte faktiskt mycket om att läsa den och ser fram emot nästa del i serien. Jag tycker att Annika Bengtzon är en sympatisk person som jag kan identifiera mig med, och berättelsen är rappt och roligt skriven. Just ”Livstid” kanske inte är den bästa boken i serien (och man ska nog läsa den näsmast föregående boken ”Nobels testamente” innan man läser denna), men serien som helhet kan jag absolut rekommendera.

Kommentera

