Slutet för Bokustoppenutmaningen

Bokus har gjort om sina topplistor och listar toppsäljarna vecka för vecka i stället för månad för månad. Dessutom verkar de har tagit bort pocketdeckare från pockettoppen. De gamla topplistorna verkar också vara borttagna ur systemet. Jag får fundera lite hur jag gör, men att utmaningen inte kan fortsätta som hittills är iallafall uppenbart.

Updaterat 090604: I min Bokustoppen Juni-post beskriver jag hur fortsättningen på Bokusutmaningen ser ut. Ledtråd: Topp 3!

Sommardöden av Mons Kallentoft

Sommardöden är uppföljaren till Midvinterblod. Mons Kallentoft återvänder till Linköping och Malin Fors och de andra poliserna. Den här gången är det värmebölja och mitt i den varmaste sommaren i mannaminne hittas en naken, våldtagen och svårt chockad flicka irrande runt i en av stadens parker. Ytterligare en flicka rapporteras saknad. Poliserna tvingas konfrontera sina fördomar angående sexbrott och utnyttja varje svag ledtråd till det yttersta för att kunna fånga mördaren.

Sommardöden är en riktig bladvändare.  Historien är bra konstruerad, både engagerande och otäck. Det han beskriver är varje tonårsförälders mardröm – att dottern ska hamna i händerna på en sjuk människa. Kallentoft skriver ibland i form av osorterde tankar, ungefär så osammanhängande som man själv tänker, och för mig fungerar det bra och ökar närvaron i texten. Han låter också mordoffret kommentera händelserna, men inte som ett allvetande orakel, utan som en förvirrad ung flicka som inte rikigt förstått vad som hänt. Jag gillar det!

Sommardöden är inte oväntat bra, på det sätt som Midvinterblod var, mest för att jag nu förväntar mig att det ska vara bra. Kallentoft lever upp till förväntningarna, men ger inte det där lilla extra som drar upp boken till högsta betyg. Ändå ser jag fram emot nästa del i serien.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 122 andra följare