Krim-alfabetet: B

Nu är det dags för bokstaven B i krim-alfabetet:

Bok: Blocket av Karin Wahlberg. En man hittas död i en städskrubb på Universitetssjukhuset i Lund (lokalt kallat Blocket). Hjältinnans dotter blir brutalt nedslagen på väg hem från en fest. Fler unga kvinnor överfalls. Finns det något samband mellan dessa händelser? Jag gillade denna bok delvis för att den utspelar sig i Lund i miljöer jag är bekant med; det gav boken lite extra att veta hur det ser ut och inte bara behöva lita på författarens beskrivning. Det är dessutom en bra deckargåta och sympatiska huvudpersoner.

Andra intressanta deckare på B: Bruden i Newgate (romantik och mord på den viktorianska tiden av John Dickson Carr), Blodsarv (första boken om Paddy Meehan av Denise Mina).

Författare: Bo Balderson. Hans böcker om stadsrådet är underbart roliga. Statsrådet som är så opolistiskt lämplig som stadsråd att han bara blir kvar i regeringen oavsett regeringsfärg, och vars främsta hobby är att leka detektiv. Berättare är, i gammal god Sherlock Holmes tradition, hans gode vän och alltid lika förstkräckta medhjälpare adjunkt Persson. Adjunkt Persson vill (tror han själv) bara ha lugn och ro, men när stadsrådet är i farten är lugn och ro det sista man får. Väldigt roligt är det alltid. 

Bok jag vill läsa: Blodröd våg av Rennie Airth. Jag läste första boken i den här serien (Mörkrets flod) för inte så länge sedan och den gav mersmak. I den här boken har det gått 10 år sedan förra boken och John Madden har dragit sig tillbaka från polisyrket. När han bokstavligen snubblar öer liket av en ung flicka som blivit brutalt ihjälslagen kan han inte låta bli att delta i jakten på den skyldige (saxat från bokens baksida).

Ett svar

  1. Bo Balderson var nytt för mig. Han ska jag genast anteckna!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 122 andra följare

